Tuesday, August 17, 2010

ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΛΟΥΚΕΤΟΥ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΤΙΣ ΤΡΕΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΜΠΟΡΙΟΥ...


Ρεπορτάζ : Δημήτρης Χαροντάκης
(από ΤΟ ΒΗΜΑ)
Περισσότερες από 100.000 εμπορικές επιχειρήσεις αναμένεται να «κατεβάσουν ρολά» στα δύο επόμενα χρόνια! Η κρίση του ελληνικού εμπορίου που εμφανίστηκε 2-3 χρόνια προτού εκδηλωθεί η διεθνής οικονομική ύφεση επιταχύνεται από το 2009 και όλες οι προβλέψεις είναι εξαιρετικά δυσοίωνες όχι μόνο για...
πολλές μικρές και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις, αλλά και για ορισμένες μεγάλες. Οπως επισημαίνει μιλώντας προς «Το Βήμα» ο κ. Κ. Λαμπρόπουλος, διευθύνων σύμβουλος του Αttica, μεγάλα καταστήματα που έχουν σημαντικές απώλειες τζίρου και λόγω των συνεχών προσφορών και εκπτώσεων μείωση του μεικτού περιθωρίου κέρδους τους, ενώ παράλληλα οφείλουν μεγάλα τραπεζικά δάνεια, δεν είναι βέβαιο ότι θα κατορθώσουν να επιβιώσουν. Εξάλλου στη διάρκεια των τελευταίων μηνών έχουν πυκνώσει οι φήμες για μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις που εμφανίζονται ως «οι μεγάλοι ασθενείς» της αγοράς. Στη διάρκεια των δύο τελευταίων χρόνων έχει ενταθεί ο ρυθμός συγκέντρωσης της αγοράς. Και μέσα από μία εξαιρετικά επίπονη διαδικασία αρχίζει να διαμορφώνεται το νέο τοπίο της αγοράς. Στα ερχόμενα δύο χρόνια η μία στις τρεις εμπορικές επιχειρήσεις θα έχει κλείσει, υποστηρίζει ο κ. Λαμπρόπουλος, ο οποίος θεωρεί ότι η αγορά συγκεντρώνεται πλέον σε συγκροτήματα τύπου Μall και σε εξειδικευμένα καταστήματα. Η αγορά που γνωρίσαμε όλα αυτά τα χρόνια δεν θα υπάρχει. Οι βίαιες αλλαγές που βρίσκονται σε εξέλιξη δεν θα αφήσουν ανεπηρέαστες και μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις, «εκτός και αν οι τράπεζες αποφασίσουν να τις στηρίξουν μέχρι τέλους», όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Λαμπρόπουλος. Στον ευρύτερο χώρο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματιών και των βιοτεχνών) η κατάσταση είναι ακόμη πιο δύσκολη. Πηγές της αγοράς εκτιμούν με βάση συγκεκριμένες έρευνες ότι περίπου 170.000 μικρές επιχειρήσεις ως το τέλος του 2011 «θα βάλουν λουκέτο» και η απώλεια θέσεων εργασίας υπολογίζεται σε περίπου 200.000. Στη διάρκεια των τελευταίων έξι μηνών χάθηκαν περί τις 100.000 θέσεις εργασίας, ενώ οι αρχικές προβλέψεις έκαναν λόγο για 60.000 θέσεις εργασίας. Είναι προφανές το πρόβλημα που δημιουργείται κυρίως στα ασφαλιστικά ταμεία. Από την άλλη πλευρά στον τομέα των τροφίμων, που αφορά τον «σκληρό πυρήνα» της καθημερινής καταναλωτικής επιλογής, η κατάσταση γίνεται αρκετά δύσκολη. Η μείωση της κατανάλωσης κατά περίπου κατά 0,7%- με τρομακτικές αλλαγές όμως στην «εσωτερική» της διάρθρωση, με τα ιδιωτικής ετικέτας να σημειώνουν αύξηση 5,1% και τα επώνυμα προϊόντα μείωση 2,2% και τον τζίρο του κλάδου να διαμορφώνεται στα 2,23 δισ. ευρώ στο πρώτο πεντάμηνο του έτους- έχει προκαλέσει ασφυκτικές πιέσεις κυρίως στις μεσαίου και μικρού μεγέθους αλυσίδες σουπερμάρκετ, χωρίς ωστόσο να έχει αφήσει ακόμη και μεγάλες αλυσίδες ανεπηρέαστες. Είναι ενδεικτική η περίπτωση της Ατλάντικ. Την ίδια στιγμή οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ θεωρούν τη συγκυρία την πλέον κατάλληλη για να επιταχύνουν τον ρυθμό συγκέντρωσης της αγοράς. Εκτιμούν ότι έχοντας το συγκριτικό πλεονέκτημα του μεγέθους έναντι των μικρότερων αλυσίδων- και ενώ ταυτόχρονα το εισόδημα των καταναλωτών συρρικνώνεται και μεγαλώνει η ανάγκη τους για χαμηλότερες τιμές- μπορούν εντείνοντας τον ανταγωνισμό να αυξήσουν τα μερίδιά τους. Οπως είναι φυσικό, ο ανταγωνισμός αφορά το σύνολο των επιχειρήσεων, μικρών και μεγάλων, προφανώς με διαφορετική στόχευση, αφού οι πρώτες παλεύουν για την επιβίωσή τους και οι δεύτερες για τη μεγέθυνσή τους εις βάρος των πρώτων. Την ίδια στιγμή ωστόσο οι άλλες μεγάλες εταιρείες του κλάδου ακολουθώντας καθεμία τη δική της στρατηγική αντιμετώπισης της ύφεσης, άλλη με πιο επιθετικό κι άλλη με πιο συγκρατημένο τρόπο, επιχειρούν να μετατρέψουν την κρίση σε ευκαιρία. Βασικά όπλα στην προκειμένη περίπτωση είναι οι χαμηλές τιμές των προϊόντων και ο μεταξύ τους ανταγωνισμός που κυριαρχεί, καθώς και η δημιουργία νέων, κατά τεκμήριο μεγάλων καταστημάτων στην Αττική αλλά και στις άλλες περιοχές της χώρας. Οι πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι της Carrefour-Μαρινόπουλος και της ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ, αλλά και σε μικρότερη «ένταση» των Σκλαβενίτη, Βερόπουλου, Μετρό και Μασούτη.


No comments: